Slagwerkgroep

Slagwerkgroep Juliana is opgericht in 1953. Door de jaren heen zijn verschillende promoties behaald. Sinds 1976 komt de slagwerkgroep uit in de hoogste afdeling, de eerste divisie, sectie A.

Vanaf april 2009 staat dirigent Harold Vinclair uit Neerbeek voor de slagwerkgroep.

Er is veel veranderd in de slagwerkwereld, de groep is hier in mee gegaan en heeft steeds voorop gelopen in nieuwe ontwikkelingen. Sinds eind jaren negentig is overgestapt van muziek met ongestemd slagwerk naar stukken met vooral veel melodisch slagwerk. Ook gebruiken de muzikanten het showelement en “ongewone” slagwerkinstrumenten, puur en alleen om de muziek toegankelijker te maken voor een groter publiek. Dat deze vernieuwende formule heeft gewerkt, blijkt wel uit de succesvolle optredens die in de afgelopen jaren verzorgd zijn.

Naast serenades, concerten en uitwisselingen met andere verenigingen streeft de slagwerkgroep er naar om elke vijf jaar een avondvullend theaterprogramma neer te zetten. De eerste uitvoering vond plaats in 2003 met de titel: “Is dát nou slagwerk?” in het kader van het 50-jarig jubileum van de groep. In 2009 volgde Hit It! tijdens het 90-jarig bestaan van muziekvereniging Juliana. Dit werd weer een avondvullende show voor twee uitverkochte zalen, een absoluut hoogtepunt. Ook de tweede uitvoering van Hit It!! in 2013 was een groot succes. In 2018 gaf de groep in De Einder met “The Beat Goes On” vervolg aan deze concertreeks.

In 2023 staat de derde versie van Hit It, genaamd Hit it!!! op het programma. Uitvoeringen zijn op 27 en 28 oktober.