Etten Leur 2014 032DSC 7812

Jeugd Slagwerkgroep

Rond 1990 ontstond de eerste jeugdslagwerkgroep van Muziekvereniging Juliana. Deze groep repeteerde toen nog een half uurtje op woensdagavond vóór de repetitie van de ‘grote’ groep. Na enkele jaren stroomden de leden in bij de grote slagwerkgroep en was er dus eigenlijk geen jeugdslagwerkgroep meer.
Intussen waren al weer 6 nieuwe slagwerkers in opleiding. Daarom werd besloten om de jeugdgroep nieuw leven in te blazen. De repetitie verschoof naar vrijdagavond en er kwam een dirigent, Johan van Otterdijk.
Slagwerk werd steeds populairder en er kwamen steeds meer leerlingen bij. Na enkele jaren gaf Johan te kennen dat hij wilde stoppen. Zijn opvolger was Rens van Leuken.

Rens, net 17 jaar oud en lid van de grote slagwerkgroep, zorgde door zijn plezierige en leerzame repetities ervoor dat de groep steeds groter werd. Ook het muzikale peil steeg. Na een paar jaar was het aantal slagwerkers naar 13 jongens en 2 meisjes uitgegroeid. Enkele malen deden ze mee op het toenmalige Abab festival. Het muzikale hoogtepunt was toch wel in 2003, toen de grote Slagwerkgroep het 50 jarig jubileum vierde. In een avondvullende show was ook een rol weggelegd voor de jeugdslagwerkgroep. De jeugdige muzikanten speelden enkele nummers uit hun eigen repertoire en deden ook mee in een speciaal voor de slagwerkgroep gecomponeerd muziekstuk.
Eind 2006 gaf Rens aan te willen stoppen en heeft zelf zijn vervanger Guido Pouwels aangedragen. Vanaf januari 2007 stond de groep onder zijn leiding. Na anderhalf jaar voor de groep te hebben gestaan is Guido wegens drukte als dirigent gestopt. Rens van Leuken hielp ons weer uit de brand en leidde de groep totdat dirigent, Raymond Starmans uit Maasbracht, aantrad tot eind 2011. Guido Pouwels heeft weer tijd gevonden om als dirigent voor de jeugd slagwerk groep te functioneren.

In 2014 is de groep in de derde divisie voor het eerst op concours geweest in Etten-Leur. Hier werden 89 punten gehaald plus een uitnodiging om deel te nemen aan de Nederlandse Kampioenschappen in januari 2015 in Assen. Hier presteerde de groep het om met 88,08 punten Nederlands Kampioen te worden, met promotie naar de tweede divisie. Een schitterend resultaat!

De Jeugdslagwerkgroep heeft repetitie op de woensdagavond van 17:45 tot 18:45 uur in het gemeenschapshuis “de Einder” te Someren-Eind. Kinderen die geïnteresseerd zijn in slagwerk kunnen hier altijd eens komen kijken!

Etten Leur 2014 032DSC 7812

huidige dirigent Guido Pouwels